ایجاد بانک سؤال در همه رشته‌های علوم پزشکی!!!

ایجاد

بانک سؤال در همه رشته‌های علوم پزشکی ایجاد می‌شود.
چشم‌انداز حوزه آموزش علوم پزشکی در ارتقای نظام ارزیابی آزمون‌های علوم پزشکی، استفاده از توان طرح سؤال تمامی اعضای هیات علمی، ایجاد بانک سؤال در همه رشته‌ها و برگزاری آزمون‌های الکترونیک است.
به گزارش خبرنگار مهر، بسته ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون‌های علوم پزشکی از دیگر بسته‌های تحولی در آموزش پزشکی است که مناطق آمایشی ۱۰ گانه کشوری در تلاش هستند آن را محقق کنند.
انتظار می‌رود در صورت تحقق بسته، دستاوردهایی از جمله ارتقاء و به روزرسانی فرایندهای مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی کشور، ایجاد زمینه مناسب به منظور برگزاری آزمون‌های بین‌المللی در داخل کشور و ایجاد تحول در فرایند سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در عرصه آموزش علوم پزشکی حاصل شود.
هم‌چنین طراحی الگوهای سنجش مهارت‌های حرفه‌ای در دانش‌آموختگان علوم پزشکی و استقرار مراکز منطقه‌ای ارزیابی آموزشی و مهارت‌های بالینی در مناطق آمایشی از دیگر دستاوردهای مورد انتظار است.
به همین منظور محورهای این بسته شامل ارتقای آزمون‌های علوم پزشکی با بهره‌مندی از تجربیات بین‌المللی، ارتقاء مرکز سنجش آموزش پزشکی به منظور بهبود فرآیند پذیرش،سنجش و ارزشیابی، تحول در نظام پذیرش دانشجویان علوم پزشکی با تاکید بر مقاطع تحصیلات تکمیلی و طراحی و پیاده‌سازی نظام ارزیابی نهایی و تایید صلاحیت حرفه‌ای دانش‌آموختگان علوم پزشکی است.
در این مسیر سؤالات آزمون‌ها باید استاندارد‌سازی شده و از روش‌های جدید نمره‌سازی استفاده شود. امکان سنجش خصوصیات غیرشناختی داوطلبان که مؤثر بر کیفیت یادگیری و خدمات آینده داوطلبان باشد نیز ایجاد شود.
آماده‌سازی داوطلبان برای موفقیت در آزمون‌های استاندارد، استفاده از بانک تست مؤسسات بین‌المللی سنجش، استفاده از تجربه‌های موجود جهانی برای ارتقاء مرکز سنجش پزشکی و به کارگیری و بومی‌سازی تکنیک‌ها و شیوه‌های نوین سنجش و ارزیابی داوطلبان و فراگیران نیز از جمله اهداف این بسته است.
ایجاد واحدهای آزمون‌سازی و آمار و انفورماتیک در مرکز سنجش، آماده‌سازی فضای فیزیکی مناسب، ارتقای تجهیزات مرکز سنجش و تقویت سرمایه انسانی نیز به عنوان هدف در نظر گرفته شده است .
در این میان مرکز آزمون پزشکی باید بتواند در داوطلبان برای فراگیری مهارت‌ها ایجاد علاقه کند و داوطلبان به فراگیری عمیق و مبنایی علوم و کاهش استفاده از محفوظات در آزمون‌های پذیرش هدایت شوند.
هم‌چنین استاندارد‌سازی سؤالات آزمون‌ها (کتبی و شفاهی) و ایجاد امکان سنجش خصوصیات غیرشناختی داوطلبان که مؤثر بر کیفیت یادگیری و خدمات آینده آنها است نیز از جمله اهدافی است که برای این بسته در نظر گرفته شده است.
دستورالعمل علمی و آیین‌نامه اجرایی آزمون صلاحیت پایان دوره و استانداردهای لازم برای اعتباربخشی مراکز برگزار کننده این آزمون نیز تدوین می‌شود.
اقدامات صورت گرفته در مناطق آمایشی نیز نشان می‌دهد که این مناطق در زیر ساختارها توانسته‌اند چارت تشکیل دهند و نیروی انسانی به کار گرفته شده است.
تدوین شیوه‌نامه و آیین‌نامه‌ها، ایجاد فضای فیزیکی، تدارکات و تجهیزات، نرم‌افزارها و شبکه‌ها، آموزش و توانمند‌سازی اعضای هیات علمی و پرسنل و تحلیل آزمون و بازخورد، ایجاد بانک سؤال و استفاده از سؤالات استاندارد بین‌المللی نیز از دیگر اقدامات مناطق آمایشی است.
البته در روند تحقق اهداف این بسته آمایشی نیز چالش‌هایی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به تغییرات سریع منابع علمی در عرصه علوم پزشکی، فقدان نرم افزار‌ها و بستر مناسب و امن الکترونیک برای ارتباط مرکز سنجش و دبیرخانه‌ها با اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و فرصت محدود اعضای هیات علمی برای پرداختن به امور سنجش و ارزشیابی اشاره کرد.
هم‌چنین محدودیت‌های نیروی انسانی مرکز سنجش، فقدان آزمون‌های غیرشناختی استاندارد شده، مقاومت آزمون‌دهندگان در برابر تغییر و فقدان یا محدود بودن روش‌های ارزیابی فرایندهای یادگیری از دیگر چالش‌های این بخش است.
عدم بکارگیری روش‌های علمی در ارزشیابی ارزشیابی‌ها (G-Study)، فقدان سامانه‌هایی برای تجمیع سوابق آموزشی و شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان، عدم دسترسی به دانش‌آموختگان جهت ارزیابی ایشان و نظرسنجی از آنها و قوانین دست‌و‌پا گیر نیز از چالش‌های پیش روی تحقق بسته ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون‌های علوم پزشکی است.
اما افق پیش روی بسته ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون‌های علوم پزشکی نیز استفاده فراگیر از لاگ بوک و پورتفولیوی الکترونیک، استفاده از توان طرح سؤال تمامی اعضا هیات علمی، ایجاد بانک سؤال در همه رشته‌های بالینی و پایه و در سطوح مختلف، برگزاری آزمون‌های الکترونیک، برگزاری آزمون‌های صلاحیت بالینی در همه سطوح و برگزاری آزمون‌های ماشین ساخته است.
کاربرد سنجش‌های خصوصیات غیرشناختی داوطلبان و استفاده از روش‌های پذیرش روزآمد و ایجاد ظرفیت پذیرش تغییر در مجموعه سیستم نیز از دیگر افق‌های پیش روی این بسته آمایشی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *