برترین‌های کنکور از مدارس خاص

مُدل‌های آموزش به شکاف طبقاتی دامن می‌زند.

طی بررسی نتایج کنکور در سال‌های اخیر، دانش‌آموزانی که در مدارس خاص تحصیل می‌کنند بیش‌تر در کنکور موفق هستند!!
و آموزش‌و‌پرورش یک بار برای همیشه باید تکلیف خود را با تنوع مدارس روشن کند.

نتایج اولیه آزمون سراسری سال 95 زمانی که اعلام شد:
بر این اساس از میان 36 فرد برگزیده 26 نفر داوطلبان پسر و 10 نفر داوطلبان دختر بودند.

نگاهی به آمار برگزیدگان آزمون سال 95 حکایت از آن دارد که 21 نفر از برگزیدگان ساکن تهران و 15 نفر از شهرستان‌ها بودند.
اغلب نفرات برتر کنکور 95 در گروه‌های آزمایشی مختلف ساکن پایتخت بودند و اغلب این دانش‌آموزان در مدارس دولتی خاص تحصیل کرده‌ بودند.

بعد از اعلام نتایج نفرات برتر کنکور 95 موجی از تحلیل‌های مختلف در خصوص چرائی برتری تهرانی‌ها در رسانه‌ها آغاز شد!!
اگر چه تحلیل‌ها زمانی می‌تواند مستند باشد که بخواهیم نتایج ادوار گذشته را کنار هم بگذاریم و بعد از آن استنتاج کنیم.
و به تعبیری باید جامعه آماری مشخصی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم به یک نتیجه علمی برسیم.

آنچه این روزها در تیتر اخبار کنکوری قرار دارد نتایج جالب توجه تهرانی‌ها است:
این جلب توجه زمانی که استمرار پیدا کند می‌تواند محل بحث باشد.
ولی با نگاهی اجمالی متوجه می‌شویم امسال به نظر با یک حباب مواجه هستیم که احتمالاً در سال آینده تکرار نمی‌شود.
از سال 91 تا 95 آمار قبولی نفرات برتر تهرانی‌ها به ترتیب 12،15،10،21 و 11 بوده است.
از مجموع 180 رتبه برتری کنکور 5 سال گذشته 69 نفر تهرانی بوده‌اند که این میزان نسبت به تعداد شرکت‌کنندگان تهرانی رقم قابل قبولی است.

با این وجود جهش 50 درصدی تهرانی‌ها در رتبه‌های برتر کنکور 95 می‌تواند مورد توجه اغلب تحلیل‌گران باشد.
و همان طور که اشاره شد این موضوع می‌تواند به یک حباب شباهت داشته باشد.

مثلاً این حباب در سال 94 برای استان فارس بوده و در سال 93 برای استان مازندران.

اما در خصوص جنسیت نفرات برتر می‌توان به یک تحلیل منطقی‌تر رسید.
چرا که تغییراتی که در سیاست‌های کلی کشور در خصوص پذیرش جنسیتی در رشته‌ها و دانشگاه‌ها صورت گرفته می‌تواند در این خصوص نقش داشته باشد.

به طور مثال در سال 94 تعداد دانش‌آموزان پسر به دختر در کسب رتبه‌های برتر 22 به 14 بوده است.
اما در سال 95 با یک جهش پسران گوی سبقت را ربوده‌اند و این رتبه را از 10 به 26 رسانده‌اند:
یعنی تعداد دخترانی که رتبه برتر را کسب کرده‌اند 10 نفر و پسران 26 نفر بوده است.
که با نگاه به گذشته این جهش غیرمنطقی به نظر می‌رسد مگر آن‌که بپذیریم بسته‌های تشویقی برای پسران در نظر گرفته شده است تا آنها بتوانند در رقابت با دختران انگیزه کافی را در کنکور داشته باشند.

این موضوع زمانی بیش‌تر جلب توجه می‌کند:
که می‌بینیم از میان رتبه‌های برتر رشته ریاضی نام هیچ دختری در آن به چشم نمی‌خورد.
در حالی که در سال 94 یک دختر رتبه 9 را به خود اختصاص داده بود یا در سال 93 سه نفر دختر در لیست نفرات برتر رشته ریاضی بودند.

اگر این انقباض و انبساط‌های آماری را کنار هم بگذاریم فکر می‌کنم اتفاق خاصی در کنکور سال جاری رخ نداده است و احتمالاً سال آینده شاهد تغییرات دیگری خواهیم بود.

…..تماس با تلفن‌های مرکز “الو سلام مشاور” از تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد…..

نتایج دکتری

اما نکته‌ای که در تمام آمارها قابل مشاهده است:

کاهش دختران در کسب رتبه‌های برتر کنکور است.
که هر سال با شیب ملایمی این تعداد کمتر شده اما در سال جاری فقط 10 نفر دختر توانسته‌اند رتبه برتر را در رشته‌های مختلف به خود اختصاص دهند.
اگرچه دختران در رشته هنر همچنان یکه تاز هستند آن هم می‌تواند به این دلیل باشد که:
پسران در انتخاب رشته خود احتمالاً تمایلی به رشته هنر نشان نمی‌دهند.

با این اوصاف آیا می‌توان از این آمار اینگونه نتیجه گرفت که پسران در کنکور عملکرد بهتری نسبت به دختران نشان داده‌اند؟

اگر این فرض را در نظر بگیریم با توجه به اینکه از میان نفرات برتر رشته هنر در 5 سال گذشته که رتبه یک تا سه را گرفته‌اند فقط نام یک نفر پسر مشاهده می‌شود.
لذا اگر این موضوع را مفروض بگیریم باید با قاطعیت بگوییم پسران هنرمند نیستند اما واقعیت اینگونه نیست.

در نگاه کلی به آمار کنکور سراسری سال 95 تعداد 860 هزار و 109 نفر ثبت‌نام کردند.
که از این تعداد 509 هزار و 19 نفر زن و 351 هزار و90 نفر مرد هستند.
به عبارت دیگر 59.18 درصد داوطلبان زن و 40.82 درصد داوطلبان مرد هستند.

با توجه به آمار ارائه شده از سازمان سنجش به نظر می‌رسد:

به لحاظ آماری منطقی است که کفه ترازو به نفع دختران سنگینی کند.
اما در واقع اینطور نبوده است لذا باید اینگونه در نظر گرفت که عوامل دیگری نیز در این موضوع نقش داشته‌اند.
اما مهمترین نکته که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که:
امسال اغلب تحلیل‌ها حول محور قومیتی چرخیده یعنی در غالب تحلیل‌ها برتری حداکثری تهرانی‌ها پر رنگ شده است.
اما اینکه این برتری در کلیت پذیرفته‌شدگان کنکور به چه شکلی بوده است می‌تواند موضوع مهم‌تری باشد.

به تعبیری آیا شرکت‌کنندگان تهرانی به نسبت جمعیتشان توانسته‌اند در کنکور موفق باشند؟

این نکته مهم‌تر است چرا که با توجه به امکاناتی که در اختیار تهرانی‌ها بوده و جمعیتی که در کنکور شرکت کرده‌اند:
اینکه در تعداد نفرات بالای جدول تهرانی‌ها زیاد باشند چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.
اما اینکه تهرانی‌ها توانسته باشند به لحاظ برخورداری از امکانات و نفرات سهم حداکثری را از کل پذیرفته‌شدگان به دست آورده باشند بسیار مهم‌تر است.
و از همه اینها بگذریم رفتار دوگانه آموزش‌و‌پرورش و آموزش عالی برای من مهم‌ترین قسمت داستان است.

مثلاً از میان نفرات برتر کنکور در ادوار گذشته اغلب پذیرفته‌شدگان از میان دبیرستان‌های تیزهوشان یا نمونه بوده است.
و از طرفی آموزش‌وپرورش در تلاش است این تمایل و گرایش به رشته‌های خاص را کمتر کند.
مثل اتفاقی که در هدایت تحصیلی امسال رخ داد یعنی:
سیاست بر این بود که دانش‌آموزان به رشته‌های فنی علاقه‌مند شوند.
ولی عملاً دانش آموزانی که در مدارس خاص درس خوانده‌اند بیش‌تر در کنکور موفق شده‌اند و این موفقیت بارزتر بوده است.

لذا این رفتار دوگانه موجب شده که دانش‌آموزان و خانواده‌ها در مدارس عادی فرضشان بر این باشد:
دانش‌آموزی که نمی‌تواند در مدارس خاص حضور داشته باشد از شرایط درسی مطلوبی برخوردار نیست.
و باید در مدارسی که کیفیت آموزشی پایینی برخوردار است حضور داشته باشد.

که صد البته هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای هم شامل همین مدارس می‌شوند.
بنابراین تصور ما این است که آموزش‌و‌پرورش یک بار برای همیشه باید تکلیف خود را با مدارس تیزهوشان یا نمونه دولتی مشخص کند.
تا عرصه آموزشی فرم استانداردتری پیدا کند تا  این فرم آموزشی به تبعیض و عدم توازن دامن نزند.

آموزش‌وپرورش به جای آنکه تمرکز خود را بر روی مدارس نمونه یا تیزهوشان قرار دهد باید به تقویت هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای بپردازد.
تا با علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به رشته‌های فنی به توانمندسازی حرفه‌ای دانش آموزان و دانشجویان منجر شود.

در غیر اینصورت باید شاهد باشیم که در سال‌های آینده مثل امسال:
دانشجوی دانشگاه شریف از دانشگاه انصراف دهد و در رشته تجربی رتبه اول را به خود اختصاص دهد.
چرا که هدف‌گذاری‌ها اغلب با اشتباهات زیادی همراه بوده است.
که این امر باعث برهم خوردن توازن رشته‌ها در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها نیز خواهد شد.

…..تماس با تلفن‌های مرکز “الو سلام مشاور” از تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد…..

نتایج دکتری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *