بـرنامه کلـی کارت چطوریه!؟!

برنامه کاری

هرکار بزرگی نیاز به یک طرح و برنامه دارد. طرح و بـرنامه‌ی کلی شما برای کنـکور چیست؟ اجرای برنامه‌های خیلی دقیق و جزئی به دلیل ویژگی‌های خاص فرهنگ ما _که فعلا جای بحث آن نیستمعمولا امکان‌پذیر نمی‌باشد. اشکال مهم برنامه‌های دقیق این است که وقتی اجرا نمی‌شوند یا ناقص اجرا می‌شوند، پیش‌بینی‌های بعدی را هم خراب می‌کنند. بنابراین، یک توصیه مهم این است که با در نظر گرفتن عادت‌های فرهنـگی، یک برنامه‌ی کاری طـراحی کنید که نه خیلی جزئی و نه خیلی کلـی باشد. تذکر این نکته هم ضـرورت دارد، به طور حتم دانش‌آموزانی هستند که توانایی طراحی و اجرای برنامه‌های دقیق و جزیی را با هم دارند.

یک برنامه‌ی کاری:

این برنامه‌ی کاری برای دانش‌آموزان یا آن‌هایی که صرفا برای کنـکور درس می‌خوانند، تفـاوت دارد. برای هر دو گروه پیـشنهاد می‌کنیم که یک فرصت 45-40 روزه برای روزهای آخرکنکور از نیمه‌ی دوم اردیبهشت به بعد کنار بگذارند. تا قبل از این فرصت، کنکوری‌های غیردانش آموز می‌توانند یک برنامه‌ی کاری دو مرحله‌ای را به اتمام برسانند. تا پایان اسفندماه سعی کنید یک دوره‌ی کامل مطالعه‌ی تشریحی دروس به اضافه‌ی تمرین‌ تست‌ها را به پایان برسانید. از اول عید تا پایان دهه‌ی دوم اردیبهشت هم علاوه برمرور نکته و تست دروس، به رفع اشکال و جبران کمبـودها هم بپردازید. کنـکوری‌های دانش‌آموز به دلیل اشتـغال به درس و امتحانات شاید این فرصت دو مرحله‌ای را نداشته باشند. می‌توانید تا پایان فروردین ماه و حداکثر نیمه‌ی دوم اردیبهشت ماه _که با آغاز امتحانات نیمسال دوم همـراه است_دوره‌ی جامـع مطالعه تشریحی دروس به اضافه‌ی تمرین‌ تست‌ها را تمام کنید. البته، در واقع شما هم ضرری نکرده‎اید و فرصتی را از دست نداده‌اید چرا که عملا درگیر درس‌ها بوده‌اید.

پس برنامه‌ی کلی پیشـنهاد ما این است که هر طور شده تا 45-40 روز قبل از کنکور مرحله‌ی جامع مطالعه را حـداقـل یک بار کامل کنید. به یاد داشته باشید زیاد دوره کردن دروس مهم نیست،مهم این است که خوب و کامل دوره کنید.

با طراحی یک برنامه کلی کاری به نظم ذهنی و رفتاری خود کمک کنید.

برنامه‌ی کاری در روزهای آخر:

مطالعات و درس خواندن‌های شما از آغاز تاکنون الزامی بوده و این رونـد باید هم‌چنان ادامه پیدا کند ولی روزهای آخر قبل ازکنکور نقش مه‌متر و مؤثری در کسب نتیجه دارند. مطالعات امـروزی ممکن است به دلیل تداخـل، گـذشت زمان، و حجم فعالیت‌ها دچار فراموشی‌های کم و بیش شوند. اما در روزهای آخر، اگر مضطرب نباشید با یک ذهن جمع و جور و حواس متمرکز می‌توانید فراموشی‌ها را به حـداقل ممکن برسانید. در این‌باره بیش‌تر صحبت خواهیم کرد اما در طـراحی کلی خود این دوره 45-40 روزه‌ی قرنطینه را کنار گذاشته و به خاطر بسپارید.

قسمتی از توانایی‌های خود را برای یک دوره‌ی یک‌ونیم ماهه‌ی ما قبل کنکور ذخیره نمایید.

پیش بینی‌های تغییرات:

اگر برنامه‌ی کاری خود را نسبتا کلی در نظر بگیرید، می‌توانید تغییرات احتمالی را پیش‌بینی و شرایط خود را با آن‌ها تطبیـق دهید. مهم این است که شما آمادگی‌های لازم برای تغییرات را داشته باشید. عواملی مانند امتحانات پیش‌بینی نشده، حوادث و رویدادهای خانوادگی، بیماری، افت انگـیزه و…، می‌توانند باعث تغییراتی در روند برنامه شوند. گاه دیده شده که دانش‌آموزانی به دلیل عدم پیش‌بینی آگاهانه‌ی تغییرات، لطمه‌های روحی خورده‌اند.

امکان کنترل همه عوامل محیطی وجود ندارد، بنابراین خود را برای هر نوع تغییرات احتمالی در برنامه آماده نموده و پیش‌بینیهای لازم را انجام دهید.

افت‌های مقطعی:

یکی از عوامل مهمی که برنامه‌ی کاری را تحت تاثیر قـرار می‌دهد و موجب تغییر در آن می‌شود افت‌های مقـطعی در روحیه و انگـیزه است. لازم به ذکر است که اولا این افت‌ها را خیلی غیرعادی تصـور نکنید. دانش‌آموزان ممکن است با ناشـی‌گری و استدلال‌های نابجا مساله را بیش از آن چه لازم است بزرگ نشان دهند. ثانیـا اگر شما برای تغییرات احـتمالی پیش‌بینی‌های لازم را انـجام داده باشید دیگر ضرورتی ندارد دست‌وپای خود را گـم کنید. ثالثا هر چه در این دوره‌های افـت، کمتر با خود و اطرافیان کلنجار بروید و باعث گسترش موضوع نشوید، دوره‌ی افت کوتاه‌تر و گذراتر خواهد بود. با تفکری منطقی و واقع‌گرایانه می‌توانید این مقاطع را پشت سر گذاشته و عقب افتادگی‌ها را جبران کنید.

افت روحیه در مقاطعی از زمان‌ را غیرعادی تلقی نکرده و بدانید که این افت با اراده‌ی شما می‌تواند گذرا باشد.

ساعات جبرانی:

درطی روز یا هفته امکان دارد به دلایل مختلفی ساعاتی را از دست بدهید. تنبلی و وقت‌گذرانی، ترافیک، طولانی شدن مطالعه‌ی یک درس و اتفاقات روزمره‌ی دیـگر می‌تـوانند برنـامه‌ی پیش‌بینی شده‌ی شما را از روال عـادی خارج سازند.اگر چه انسـان نمی‌تواند همه‌ی عوامل محیطی را پیش‌بینی و کنترل نماید ولی می‌تواند توانایی‌های خود را در این‌باره تا حـد زیادی افزایش دهدممکن است ترافیک دست شما نباشد ولی این که به هوای نیم ساعت پای تلویزیون بنشینید و تا دوساعت هم بلند نشوید دیگر به همت و اراده‌ی شما بستگی دارددر هر حال برای این که نظم ذهنیتان مختل نشود لازم است برای هرهفته حداقل 2-3 ساعت وقت جبرانی در نظـر بگیرید. اگر مشکلی پیش نیامد که بهتر، می‌توانید از ساعات جـبرانی استفاده‌ی بهتری بکنید و اگر هم لازم بود که این زمان در اختیار شماست.

برای پیش‌گیری از به هم خوردن نظم برنامه، هر هفته زمان‌هایی را به عنوان ساعات جبرانی در نظر بگیرید.

برداشت شده از وب‌سایت معلم.

الو سلام مشاور – تماس با تلفن ثابت از سراسر ایران ۹۰۹۹۰۷۱۶۳۹

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *