چگونه زمانی که برای مطالعه مون میذاریم را موثرتر و مفیدتر کنیم؟

study

 

نکاتی که میخواهیم بگیم شاید خیلی ساده به نظر برسند، اما همین چند تا نکته سـاده، خیلی زیاد در کیفیت مطالعه تون تاثیر خوب میذاره. این اصول، هیچ ربطی به درس و رشته خاصی ندارن و باید برای هر درسی رعایت بشن.

یک نکته ی ظـریف اینه که دانش آموزان تصور می کنند بایـد زمان زیادی رو صـرف این اصول بکنند و وقتشون تلف میشه. این تصور غلط باعث میشـه، دانـش آموزان به همون شیوه های غلط قبلی خودشون ادامـه بدن. اما مطمئن باشین رعایت این اصول، حتی اگه اولش یه مقداری وقتتون رو بگیره، اما بعدش به شدت موجب صرفه جویی در وقتتون خواهد شد.

کلی خوانی

کلی خوانی باعث میشه بین مطالبی که خوندین، تو ذهنتون ارتباط و نظم ایجاد بشه.

یه اشکال مهم دانش آموزان در مطالعه کردن اینه که اونها مطالب درسی شون رو جزء به جزء میخونن و بعدش این اجزاء رو میخوان به هم ارتبـاط بدن.

ولی باید بدونید، بهتره قبل ازشروع مطالعه هر مطلب یا کتابی، اولش بهتره چهارچوب و طرح کلی ای از اون مطلب، در ذهنتون ایجاد کنید.

توصیه میشه ابتدا به فهـرست مطالب توجه و تمرکز کافی بکنید. سعی کنید ارتباط بین مطالب و سرفصلها رو کشف کنید.

همزمان فکر کنید درمورد کدوم موضوعات از قبل سابقه ی ذهنی دارین و کدوم مطالب براتون جدید هستن؟

بعدش سر فرصت و با حوصله، کتاب رو از اول تا آخر ورق بزنید و همه مطالب اون رو مرور کنید. مطمئن باشید همین کار ساده و وقت اندکی که برای بررسی فهرست و مرور مطالب صرف می کنید، بازده مطالعه شما را چندین برابر افزایش میده و از این کار فوق العاده راضی خواهید بود.

توجه به سرفصلها و عناوین فرعی

وقتی به عناوین فرعی توجه و تمرکز میکنید، هشیاری ذهنتون بیشتر میشه و دیگه ارتباط بین مطالب رو گم نمی کنید.

هر عنوان و مطلب کلی از کتاب، از یک سری سرفصلها و عناوین فرعی تشکیل شدن. شاید باورتون نشه که همین سر فصلها و عناوین فرعـی چقدر زیاد در یادگیری و درک بهتـر مطالب میتونن مـؤثر باشن.

برای شمـا هم حتما پیش اومده که سر جلسه امتحان به سؤالی برخوردین که مطمئنید جواب اون رو قبلا خوندین ولی الان هر چی به ذهن خودتون فشار میارین فایده ای نداره.

یک دلیل اصلیش میتونه این باشه که درحین مطالعه، عناوین فرعی را با همون درجه اهمیت متن کتاب خوندین.

توجه و تمرکز روی سرفصلها و عناوین فرعی هم باعث افزایش هشیاری میشه و هم باعـث می شه تا ارتبـاط بین مطالب گـم نشن و بدونید که بین قسمتهای مختـلف یک موضوع چه ارتبـاطی وجود داره.

بنابراین توصیه می کنیم که اول هرفصل، هم به موضوع اصلی و هم به عناوین فرعی حسابی تمرکز کنید و سعی کنید در ذهن خودتون، ارتباط بین مطالب را با دقت جا بندازید.

ارتباط مطالب

هر چی ارتباط بین مطالب قبلی و بعدی رو بهتر درک کنید، سرعت فهمیدن و پیشرفت تون بیشتر میشه.

از نظر روانشناسی، یادگیری وقتی معنی دار میشه که بین مطالب قبلی و جدید بتونید ارتباط برقرار کنید. اگه به جای درک و فهم مطالب، سعی کنید فقط حفظ کنید، توقع نداشته باشین که این ارتباط توی ذهنتون شکل بگیره.

یه دلیل اصلی ضعف دانش آموزان در دروس ریاضی همین نکته است که بچه ها نمیتونند ارتباط بین مطالب رو درک کنند.

اصولا در بیشتر درسها، یه ارتباط پلـه ای بین مطالب وجود داره و هرچی این ارتباط قـویتر باشه، پیشرفت درسی هم سرعتش بیشتر میشه.

پس اگه شما مطلبی را خوب متوجه نمی شید ولی باز شروع به خوندن مطلب بعدی می کنید، این ضعف فقط درهمون نقطه متوقف نمیشه و ارتباط بین سایر مطالب رو هم متزلزل میکنید.

شیوه ی یادگیری

با فاصله انداختن بین مطالعه کردنتون، نتایج بهتری از یادگیری تون بگیرید.

دو شیوه ی یادگیری وجود داره: اولی “متراکم” و دومی “فاصله دار”

در شیوه ی متراکم، فرد وقتی شروع به مطالعه می کنه تا زمانی که وقت داره مدام مطالعه میکنه و هیچ استراحتی برای خودش درنظر نمی گیره.

اما در شیوه ی فاصلـه دار، فرد زمـانهایی را برای مطالعه و زمانهایی را نیز برای استراحت درنظر می گیره. مثلا اگه کلا 4 ساعـت وقت داره، بعد از هر مطالعه 60- 70دقیـقه ای، یک فرصت استراحت 10 دقیقه ای به خودش میده. پژوهشها نشان میده که یادگیـری فاصله دار نتایج خیلی بهتری از یادگیری متراکم داره. عـده ای با این تصور غطل که نباید هیچ ثانیه ای را از دست بدن، فرصت استراحت را هم از خودشون میگیرن و به کار خودشون ادامه می دن.

برداشته شده از سایت معلم

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *